Hva du vil lære på 250 timer

Utdannelsen består av 8 deler


De første 4 delene er yinyoga grunnutdanning og yinyoga fordypning del 1.

 

Essensen av utdannelsen

Yin & Yang yogalærerutdannelsen på 250 timer RYT gir et meget godt fundament for å undervise klassisk yinyoga, og Yang yoga. Du får en god innføring i mindfulness og forskjellige former for meditasjon som supplerer yin og yang yoga.

 

Hva du vil lære i de ulike modulene

Modul 1 og 2 (grunnutdannelse yin yoga):

Yinyoga ledet time som varer 2 -3 timer hver dag så du får god tid til å ”lande i kroppen” og bli kjent med yinyoga i egen kropp og sinn.

Yinyoga filosofi og historien bak yinyoga.

Yinyogaens prinsipper.

De klassiske yinyogastillingene.

Anatomi og fysiologi i yin yoga. Bindevevet og bindevevsmeridianer – introduksjon i  Anatomy Trains.

Pustens anatomi.

Pranayama og bruken av pranayama i yinyoga.

Meditasjon og mindfulness i yinyoga.

Yin restorativ stillinger.

Yin counterposes – balanserende stillinger.

Stille balanserende stillinger.

Yang balanserende og styrkende stillinger for kjernemuskulatur, rygg og overkropp.

Vinyasa flow balanserende sekvenser bl.a; yin solhilsen, yin bhumi prananam (hilsen til jorden), balansering av nervesystemet, lotusblomst mudra-flow, dai lohan – tranan og skilpadden, tigersekvenser, hjertepulseringer og andre vinyasa-pulseringer for bekken, hofter , rygg-nakke og brystkasse.

Energisystemet i yoga: nadis.

Eteriske oljer for yinyoga.

Yogalærer rollen i yinyoga. Pedagogikk og kommunikasjon.

Kommunikasjon gjennom berøring.

Massasjeteknikker for å løsne blokkeringer i bindevevslinjer og energibaner.

Massasjeteknikker i yinyogastillinger.

Medisinsk Qigong og Yin Yoga

Karana Flow – stående flytsekvens for frihet og flyt gjennom bindevevet, mykhet i ledd og stimulering av energibaner.

Yin Fascial Release & Qi Flow – stående flytsekvens for frihet og flyt gjennom  bindevevsmeridianene og akupunkturmeridianene. Vekker kontakt med våre hoved energisentre og balanserer kropp, følelse og sinn.

Balansering av den subtile energikroppen gjennom den lille kosmiske sirkel.

Orientalsk medisin i yinyoga; Tao, Qi, De tre skatter – Jing, Qi og Shen.

Energibaner – de 12 organmeridianer.

De 3 prinsipper; læren om yin og yang, de 5 elementer, zang-fu (de indre organer)

Yinyoga praktisert i Østens visdomstradisjon med å følge naturens syklus gjennom året for hjelp til den indre medisinske effekt av yinyoga.

Yinyogastillinger i relasjon til bindevevslinjer og meridianer.

Akupunktur punkter brukt i yinyoga. Daoyin akupressur-system.

Ansikts- og hodeakupressur-massasje på deg selv, og en rutine du gir til yogadeltakere.

Praktisering av massasjeteknikker og akupressurpunkter i yin yoga stillinger.

Etikk i yoga.

 

Modul 3 og 4:

Fordypning i Yin Yoga 

Anatomi i yinyoga. Vi dykker dypere inn i anatomien og ser hva vi kan gjøre videre for å optimalisere yinstillingene ved å integrere teknikker for å gi mer ”SPACE” i stillingene og en bedret flyt gjennom kroppen for en bedre kommunikasjon og samarbeide mellom kropp, pust, det subtile og åndelige/sjelelige.

Yoga, og spesielt yin & yang yoga er kategorisert under spatial medisin – Medicine of inter-structural space and relationship. Du lærer anatomi og bevegelsesmønstre basert på den nyeste forskningen rundt bindevevet, nervesystemet og hjernens funksjon. Og hvordan spenninger og stress henger sammen med vår anatomi.

Du lærer mer om bindevevet og bindevev-meridianer. Gjennom å se kroppens anatomi fra et helhets perspektiv gjennom den nye forskning av bindevevet ser vi hvordan bevegelse mellom alle muskler og ben i kroppen henger sammen. Hvordan yoga stillinger og kroppens bevegelsesmønstre sees på gjennom forståelsen av bindevevs-meridianene, og hvordan de er med på å skape flyt, mykhet, bevegelsesfrihet og kraftdistribusjon til kroppens struktur og energisystem – for å ta i bruk kroppens optimale potensiale.Vi ser på kroppens optimale potensiale gjennom våre kardinalledd og holdningsmønster, og hvordan vi gjennom yoga kan skape balanse.

Anatomi fordypning av nakkens struktur og psoas. Metoder for å frigjøre blokkeringer og frigjøre kronisk stress, psykisk stress og frykt som lett setter seg i nakken og psoas som en spenningstilstand – sensory-motor-amnesia.

Vi benytter bindevevsbehandling – fascial release for strukturell integrering i yinstillingene og yoga hands-on for å løsne  muskulære spenninger og blokkeringer i bindevevet for bedret fordeling av spenninger og flyt gjennom kroppens muskel-skjelett system og nerve- og endokrine system.

Yin restorative stillinger og praktisering av yoga fascial release for økt bevegelsesfrihet i ryggsøylen. Vi bruker tid på å forstå bevegelsesmønstrene i ryggsøylen og hvordan vi kan frigjøre spenningstilstander slik at det skapes rom for ryggsøylens naturlige form og dermed forebygge til en smertefri rygg.

Fra Østens visdom benytter vi akupunktur-punkter, terapeutisk massasje for energi-balansering i yin stillingene for å løsne opp i energiblokkeringer og stress gjennom akupunktur-meridianene for bedret energiflyt, ernærings- og forsvarsenergi gjennom kroppen.

Akupressur yin fordypning. Flere akupunkturpunkter som kan brukes i yinyoga.

Meditasjonspraksis: meditasjoner for åpning og balansering av hjerte og ”moving meditations” – meditasjoner i bevegelse fra Taoistisk yoga og medisinsk qigong.

 

Modul 5:

Det endokrine system – kroppens kjertler og balanse av hormoner. Påvirkning av hormonsystemet gjennom stress og traumer.

Nervesystemet – Sentralnervesystemet CNS, hjerne og ryggmarg. Det perifere system, nervene og det sympatiske og parasympatiske nervesystem og hvordan yinyoga er med på å balansere diss systemene.

Presentasjon av yin- og yang-modulene 5-8 kommer snart!