Hva du vil lære

Yin & Yang yogalærerutdanning

Yoga Alliance RYT sertifisering 200 timer

Yin – du lærer både grunnleggende yin yoga stillinger og fordypning i yin yoga med myke bevegelser, mindfulness, subtil yin yoga – bindevevslinjer, akupunkturmeridianer, akupunkturpunkter med bruk av akupressur og eteriske oljer, nadis, chakra, yin yogamassasje, Pranaflyt massasje. Yogarulle.

Yang – dynamisk kraftfull yoga integreres etter vinyasaprinsippet med flyt av organiske bevegelser ledet av pusten. Yang vinyasa balanserer den myke yin praksis. Yang yoga stabiliserer ledd og aktiverer muskler og bindevev for styrke, struktur og balanse. I yang stillingene beholder vi et “yinfokus” som opprettholder ro i sinnet. Du blir fulgt opp under hele studieåret og har i tillegg tilrettelagt undervisningsmanual og filmer for dagelig eqenpraksis. Du lærer anatomi og fysiologi basert på den nyeste forskning rundt bindevevet, nervesystemet og hjernens funksjon.

Yin & Yang yogalærerutdanningen gir 200 timer Yoga Alliance RYT sertifisering. Utdanningen gir et meget godt fundament for å undervise yoga. Du får en god innføring i mindfulness og forskjellige former for meditasjon som supplerer yin & yang yoga.

Du bør ha praktisert yoga, qigong, taichi, mindfulness eller meditasjon i minst 1 år før du starter på denne utdanningen.

Utdanningen består av:

YIN YOGA GRUNNUTDANNING

YIN YOGA FORDYPNING

YANG YOGA OG YOGA FILOSOFI

Pris for hele utdanningen kr. 33.000,-

Alle samlingene er helgebasert og holdes på Pranahuset yoga og pilates i Sandvika. Utdanningen holdes over 1 år med 8 helgesamlinger.

 

YIN YOGA GRUNNUTDANNING

Helg 1 og 2

Du vil bli guidet inn i lange yin yoga klasser hver dag så du virkelig får erfare din opplevelse av yin yoga i kropp, hjertet og sinn.

Noe av det du lærer:

  • Yin yoga filosofi og historien bak yin yoga
  • Yin yoga og yoga filosofi
  • De klassiske yin yoga stillinger
  • Yin restorative yoga
  • Yin vinyasa sekvenser for flyt som balanse til yin stillinger
  • Yang balanserende og styrkende stillinger for kjernemuskulatur, rygg og overkropp
  • Anatomi og fysiologi i yin yoga basert på den nyeste forskningen rundt bindevevet, nervesystemet og hjernens funksjon
  • Bindevevet og bindevevslinjer. Hvordan vi integrerer denne kunnskap i yin yoga praksis
  • Subtil anatomi; nadis, chakra og energisentre
  • Pranayama og bruken av pranayama i yin yoga
  • Meditasjon og mindfulness i yin yoga
  • Massasjeteknikker i yin yoga
  • Karana Flow – stående flytsekvens for frihet og flyt gjennom bindevevet, mykhet i ledd og stimulering av energibaner
  • Yin Qi Flow – stående flytsekvens for frihet og flyt gjennom  bindevevs- og akupunkturmeridianene.
  • Kinesisk medisin i yin yoga. Det grunnleggende om Qi, Yin&Yang, De 5 Elementer, meridianer og akupunkturpunkter
  • Taoistisk filosofi og det grunnleggende om medisinsk QiGong –  “Qi” – livsenergi og “Gong” –  praktisere og regulere energiflyten i kroppen. Myke bevegelser, pust og mentalt fokus synkroniseres for å påvirke og balansere kropp, emosjoner og sinn
  • Yin yoga praktisert etter Østens visdomstradisjon hvor vi følger naturens syklus gjennom året for en dypere medisinsk effekt
  • Essensiell/Eterisk Yoga – du lærer om bruk av eteriske oljer i yin yoga
  • Yinyogalærer rollen. Pedagogikk og kommunikasjon i yin yoga

 

 

YIN YOGA FORDYPNING

Helg 3 og 4:

Vi dykker dypere inn i anatomien og ser hva vi kan gjøre videre for å optimalisere yinstillingene ved å integrere teknikker for å gi mer ”SPACE” i stillingene, og dermed bedre flyt gjennom kroppen. Yoga, og spesielt yin yoga er kategorisert under spatial medisin – Medicine of inter-structural space and relationship. Du lærer anatomi og bevegelsesmønstre basert på den nyeste forskningen rundt bindevevet, nervesystemet og hjernens funksjon. Hvordan spenninger og stress henger sammen med vår anatomi.

Noe av det du lærer:

  • Anatomi og fysiologi i yin yoga; Spatial medisin med fordypning av bindevevet, nervesystemet og hjernens funksjon.  Bindevevslinjer i bevegelse og i yoga
  • Yin stillinger med teknikker for strukturell frigjøring og energetisk balansering
  • Yin restorativ stillinger med bindevevsterapi (fascial release) for økt bevegelsesfrihet i ryggsøylen.  Det skapes rom for ryggsøylens naturlige form
  • Du lærer litt om bruk av yogarulle for mykhet og stimulering av bindevev og meridianer i rygg, nakke og bekken
  • Akupressur fordypning. Flere akupunkturpunkter som kan brukes i yin yoga
  • Pranaflyt massasje –  en terapeutisk kombinasjon av yoga og massasje! Den som mottar Pranaflyt massasje får mulighet til å føle hver posisjon fra innsiden og ut, og få vekket en større tilstedeværelse i kropp og sinn. Gjennom passive yogastillinger tilføres bevegelse til ledd og omliggende ligamenter, sener og muskler. Det tilføres et  jevnt press som hjelper å stimulere energimeridianene for bedre flyt, og akupressur for dypere påvirkning inn til de indre organer.                                                                             Pranaflyt massasje kan benyttes i sin helhet som selvstendig yogamassasje, eller deles opp og benyttes i yin yoga klasse, eller PT – privat yin yoga
  • Pranayama og meditasjon
  • Krias for energetisk balansering av nadis, og noen øvelser fra medisinsk qigong for balansering av “de tre skatter” Jing – Qi – Shen
  • Litt om chakra, eteriske oljer, krystaller, krystallsyngeboller og den helende effekt av lydvibrasjoner
  • Mindful yin yoga og mindfulness-meditasjon

 

Helg 5 – 8:

YANG YOGA 

Noe av det du lærer i yang yoga:

Yang vinyasa praksis hvor bevegelse, pust og fokus synkroniseres.

Namaskars

Utvalgte asanas stående, sittende, armbalanser og opp-ned stillinger fra Ashtange vinyasa yoga

Yang Vinyasa flytsekvenser

Dragon Dance

Yin & Yang yogasekvenser gjennom naturens sesonger

Egenpraksis og undervisning

Yoga livsstil – etikk for yogalærer i relasjon yogalærer – student og samfunn. Det å forstå verdien i det å undervise yoga og det du kan bidre med til andre (seva).

YOGA FILOSOFI

Lærer Karin Mæland, www.lyfia.no

Noe av det du lærer i yoga filosofi:

Yoga som filosofi og yogaens plass i Indias filosofiske landskap

Patanjalis Yoga Sutras. Teksten, kommentarene og mytologien

Yoga som filosofi og praksis (YS 1.1)

Definisjonen av yoga (YS 1.2-1.4)

Yogatradisjonens metafysikk

Sinnets oppbygning (chitta)

Sinnets fluktuasjoner (vrittis) (YS 1.5-1.11)

Praksis og ikke-begjær som fundamentale prinsipper (YS 1.12-1.16)

Ishvara og bhaktiyoga (YS 1.23-1.26)

Japa eller mantraresitasjon og betydningen av Aum (YS 1.27-1.29)

Følelser og sinnet (YS 1.33)

Sinnets lidelse. Kleshas. (YS 2.3-2.9)

De 8 lemmene. Ashtanga yoga. (YS 2.29-3.3)

Ord du bør kjenne betydningen av når utdanningen er over:

Yoga

Raja yoga, karma yoga, jnana yoga, bhakti yoga

Patanjali

Sutra. Kommentarer.

Purusha og prakriti

Chitta, buddhi, ahankara, manas

De 5 vrittis (pramana, viparyaya, vikalpa, nidra, smrtih)

Abhyasa og vairagya

Ishvara

Aum

Japa

De 5 kleshas (avidya, asmita, raga, dvesha, abhiniveshah)

De 8 lemmene (yama, niyama, asana, pranayama, pratyahara, dharana, dhyana,samadhi)

De 5 yama (ahimsa, satya, asteya, brahmacharya, aparigraha)

De 5 niyama (shaucha, santosha, tapas, svadhyaya, ishvarapranidhana)

Karma

Dharma

Undervisningen inngår i yogapraksis som svadhyaya. Svadhyaya er den fjerde av de fem niyama, som igjen er den andre av de åtte lemmene i ashtanga yoga. Ordet betyr selvstudier og innebærer studier av tekster som formidler selverkjennelsesfilosofi, slik som yogafilosofien gjør. Det omfatter også japa eller mantraresitasjon. Derfor kommer vi til å gjøre japa med disse tre mantraene:

Aum Gam Ganapataye Namaha

Aum Namah Shivaya

Aum Dum Durgayei Namaha