Hva du vil lære på 75 timer

Utdannelsen består av 2 moduler der du får en grundig innføring i yinyoga. Praksisen bygger blant annet på taoistisk yoga og medisinsk qigong.

Modul 1:

Grunnutdannelse yinyoga

Yinyoga ledet time som varer 2 -3 timer hver dag så du får god tid til å ”lande i kroppen” og bli kjent med yinyoga i egen kropp og sinn.

Yinyoga filosofi og historien bak yinyoga.

Yinyogaens prinsipper.

Balansering av den subtile energikroppen.

Massasjeteknikker for å løsne blokkeringer i bindevevslinjer og energibaner – gruppeøvelse.

Massasjeteknikker i yinyogastillinger.

Kommunikasjon gjennom berøring.

Praksis av stående flytsekvens for frihet og flyt i ledd og stimulering av energibaner.

Praksis av en stående flytsekvens for frihet i bindevev og energisystemet: Yin Fascial Release & Qi Flow.

De klassiske yinyogastillingene.

Anatomi og fysiologi i yin yoga. Bindevevet og bindevevslinjer – Anatomy trains.

Pustens anatomi.

Pranayama og bruken av pranayama i yinyoga.

Meditasjon og mindfulness i yinyoga.

Mantraer.

Mudraer.

Bandhaer.

Filosofien rundt Prana og Prana Vayuer – retninger av prana – energi i kroppen og hvordan det benyttes i praksis.

Orientalsk medisin i yinyoga; Tao, Qi, De tre skatter – Jing, Qi og Shen.

 

Modul 2:

Grunnutdannelse yinyoga

Yinyoga ledet time som varer 2 -3 timer hver dag så du får god tid til å ”lande i kroppen” og bli kjent med yinyoga i egen kropp og sinn.

Kinesisk medisin:

Energibaner – de 12 organmeridianer.

De 3 prinsipper; læren om yin og yang, de 5 elementer, zang-fu (de indre organer)

Yinyoga praktisert i Østens visdomstradisjon med å følge naturens syklus gjennom året for hjelp til den indre medisinske effekt av yinyoga.

Yinyogastillinger i relasjon til bindevevslinjer og meridianer.

Akupunktur punkter brukt i yinyoga. Daoyin akupressur-system.

Ansikts- og hodeakupressur-massasje på deg selv, og en rutine du gir til yogadeltakere.

Praktisering av massasjeteknikker og akupressurpunkter.

Yin restorativ stillinger.

Yin counterposes – balanserende stillinger:

Stille balanserende stillinger.

Yang balanserende og styrkende stillinger for kjernemuskulatur, rygg og overkropp.

Vinyasa flow balanserende sekvenser bl.a; yin solhilsen, yin bhumi prananam (hilsen til jorden), balansering av nervesystemet, lotusblomst mudra-flow, dai lohan – tranan og skilpadden, tigersekvenser, hjertepulseringer og andre vinyasa-pulseringer for bekken, hofter , rygg-nakke og brystkasse.

Energisystemet i yoga: nadier, tantra, chakra og ayurveda.

Eteriske oljer for yinyoga.

Yogalærer rollen i yinyoga. Pedagogikk og kommunikasjon.

Etikk i yoga.